ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
Πρωτοχρονιά με σκουπίδια, όπως και τα Χριστούγεννα, αναμένεται να περάσουν οι κάτοικοι του δήμου Θεσσαλονίκης. Η κατάσταση με την αποκομιδή είναι τραγική και παρά τις όποιες διαβεβαιώσεις για ομαλοποίηση, τους οχτώ από τους δώδεκα μήνες του τρέχοντος έτους η πόλη θύμιζε χωματερή. Χτες, έγινε προσπάθεια αποκομιδής στις κεντρικές οδικές αρτηρίες, όμως μετά το μεσημέρι και ειδικά όπου υπάρχουν καταστήματα εστίασης, σούπερ μάρκετ και αγορές, οι κάδοι ξεχείλιζαν ξανά.
Την... απερίγραπτη κατάσταση στις γειτονιές στηλίτευσαν όλοι οι δημότες, οι οποίοι εκφράζουν έντονες διαμαρτυρίες για το χάλι που επικρατεί. Παράπονα εκφράστηκαν αυτήν τη φορά κι από τους καταστηματάρχες και εμπόρους του ιστορικού κέντρου, που ως «βιτρίνα» της πόλης είθισται να διατηρείται πιο καθαρό, όμως αυτήν τη φορά με την αυξημένη κίνηση των ημερών των Χριστουγέννων, πεζοδρόμια, δρόμοι και πλατείες είχαν μετατραπεί σε σκουπιδότοπους.
Η διοίκηση του δήμου ευελπιστεί ότι μέχρι την ερχόμενη Πέμπτη θα κατορθώσει να ομαλοποιήσει την κατάσταση και να καθαρίσει σημαντικό μέρος των σκουπιδιών, όμως οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν πως κάτι τέτοιο είναι σχεδόν ανέφικτο. Αιτία είναι γι' ακόμη μια φορά ο πάρα πολύ μικρός αριθμός των απορριμματοφόρων που είναι σε λειτουργία. Σύμφωνα με τα στοιχεία των εργαζομένων του δήμου Θεσσαλονίκης, τα οποία κοινοποίησε ο πρόεδρος του συλλόγου τους, Τάσος Κυριακίδης, «κυκλοφορούν καθημερινά μέχρι 20 οχήματα. Θα ήμασταν σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο εφόσον κυκλοφορούσαν 40».
Χωρίς απορριμματοφόρα
Το σύνολο των οχημάτων που διαθέτει ο δήμος είναι 68, όμως μόλις ένα στα τρία κατορθώνει να κυκλοφορεί... Αποτέλεσμα, όπως επισημαίνει ο κ. Κυριακίδης, είναι να μαζεύονται περίπου 300 τόνοι σκουπιδιών την ημέρα, όταν η συνολική ημερήσια παραγόμενη ποσότητα φτάνει στους 600. Τα σκουπίδια συσσωρεύονται γεμίζουν πεζοδρόμια και δρόμους, οι γειτονιές πνίγονται στις δυσάρεστες οσμές και ελλοχεύουν κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία.
Στο ερώτημα γιατί δεν κυκλοφορούν περισσότερα από 20 απορριμματοφόρα, οι απαντήσεις από τη διοίκηση του δήμου είναι «θολές». Για παράδειγμα, μια αιτία που επικαλείται η διοίκηση αφορά την παλαιότητα του στόλου. Κι όμως, τα περισσότερα οχήματα δεν ξεπερνούν τα δέκα χρόνια ζωής. Μια δεύτερη αιτία, που προκρίθηκε ως η σημαντικότερη για το μεγαλύτερο διάστημα του έτους, ήταν η αδυναμία προμήθειας ανταλλακτικών, εξαιτίας εμπλοκών στο διαγωνισμό για την αγορά τους. Τελικά, το πρόβλημα αυτό λύθηκε και παρότι τα ανταλλακτικά υποτίθεται ότι ήρθαν, ο αριθμός των κυκλοφορούντων απορριμματοφόρων δεν αυξήθηκε...
Το σίριαλ συνεχίζεται
Στελέχη της δημοτικής αρχής άφηναν να εννοηθεί ότι το Μηχανουργείο του δήμου εκτελεί πλημμελώς το έργο του (το δικαιολογούν με την επίκληση της έλλειψης προσωπικού), ωστόσο αφήνονται και... μπηχτές για προσπάθεια ανάθεσης του έργου της συντήρησης σε εξωτερικά συνεργεία. Η αλήθεια, όπως τονίζει ο κ. Κυριακίδης, είναι ότι τουλάχιστον 14 οχήματα είναι παροπλισμένα και χρειάζεται να επισκευαστούν από εξωτερικά συνεργεία εξαιτίας των πολύ σοβαρών βλαβών που εμφανίζουν. Το «σίριαλ» με την ανάθεση του έργου της συντήρησης σε εξωτερικό συνεργείο έληξε, καθώς η Επιτροπή του Αρθρου 152 τελικώς έδωσε το «πράσινο φως» στο δήμο να υλοποιήσει το έργο, όμως πλέον η απερχόμενη διοίκηση δεν μπορεί να υπογράψει τέτοια σύμβαση.
«Πρέπει και το Μηχανουργείο να κινηθεί πιο γρήγορα, ώστε να επιτύχουμε την κυκλοφορία και αποκομιδή από τουλάχιστον 40 οχήματα. Αυτό όμως ώς την Πρωτοχρονιά δεν μπορεί να γίνει», είπε ο κ. Κυριακίδης.
Ο επόμενος αρμόδιος αντιδήμαρχος, Στάθης Αβραμίδης, επισήμανε ότι «από την πρώτη μέρα του νέου έτους θα επιδιώξουμε να συνεννοηθούμε με τους εργαζομένους στην καθαριότητα και το μηχανουργείο, για το προσωπικό και τα απορριμματοφόρα για να ομαλοποιήσουμε την κατάσταση. Υπάρχουν και σκέψεις για ανάθεση ενός μέρους του έργου της αποκομιδής σε εξωτερικό ιδιωτικό συνεργείο, μέχρι να ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Το σημερινό χάλι δεν μπορεί να συνεχιστεί. Αποτελεί πλήγμα για την πόλη. Ωστόσο, εμείς θα επικεντρώσουμε τις προσπάθειές μας και στην ενίσχυση της ανακύκλωσης, που σήμερα είναι σε χαμηλά ποσοστά. Το 65% - 70% των σκουπιδιών που παράγουμε είναι ανακυκλώσιμα και η αποκομιδή τους είναι πιο εύκολη». Οι κάδοι της ανακύκλωσης πάντως και χτες ήταν στο σύνολό τους γεμάτοι...
Οσο για τη συνεργασία με ιδιωτικά συνεργεία, οι εργαζόμενοι είναι ξεκάθαροι. «Ούτε να ακούγεται τέτοια πρόθεση. Είμαστε κάθετα αντίθετοι και δε θα το επιτρέψουμε», σημείωσε ο κ. Κυριακίδης.
Οι υπόλοιποι δήμοι του πολεοδομικού συγκροτήματος είναι σε καλύτερη κατάσταση, με εξαίρεση την Πολίχνη, όπου λόγω της επίσχεσης εργασίας των απλήρωτων για μήνες εργαζομένων, επί 11 μέρες δε μαζεύτηκαν σκουπίδια. Αποτέλεσμα ήταν να έχει μετατραπεί σε σκουπιδότοπο όλος ο δήμος, ακόμη και οι κεντρικότερες οδικές αρτηρίες, όπως η Γ. Παπανδρέου. Μετά τις διαβεβαιώσεις του νέου δημάρχου Παύλου Μελά, Διαμαντή Παπαδόπουλου, οι εργαζόμενοι επέστρεψαν στις δουλειές τους από την προηγούμενη Πέμπτη και η αποκομιδή πλέον γίνεται κανονικά. Στόχος είναι μέχρι την Πρωτοχρονιά να έχει καθαρίσει όλος ο δήμος.
http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=1&artid=73048