Τρίτη, 16 Νοεμβρίου 2010

Καθημερινές ιστορίες γραφειοκρατικής τρέλας

Της Μαρίας Μαθιοπούλου/ mathiopouloum@makthes.gr / ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Όλοι οι άνθρωποι του επιχειρηματικού κόσμου έχουν να διηγηθούν τουλάχιστον μία ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας.

Τραγελαφικές, εκνευριστικές, παράλογες, έχουν στερήσει χρόνο -που συχνά μεταφράζεται και σε χρήμα- από τις επιχειρήσεις, έχουν ανακόψει επενδυτικές προθέσεις και έχουν λειτουργήσει ανασχετικά στην ανάπτυξη του επιχειρείν. Από υπογραφές που καθυστερούν επί μήνες έως υποθέσεις που μένουν ξεχασμένες στα συρτάρια, από άδειες που εκδίδονται με ρυθμούς χελώνας έως αξιολογήσεις επενδυτικών σχεδίων που παραπέμπονται στις ελληνικές καλένδες, οι ιστορίες αυτές είναι πολλές. Η ετήσια κατάταξη “Doing Business 2011” της Παγκόσμιας Τράπεζας, που δόθηκε πριν από λίγες ημέρες στη δημοσιότητα και τοποθετεί την Ελλάδα στην 109η θέση μεταξύ 183 χωρών όσον αφορά τη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας, είναι απλά μία ακόμα υπόμνηση της γραφειοκρατικής παράνοιας που ζουν οι επιχειρήσεις στη χώρα.

Πολλές εξ αυτών θέλουν απλά να την ξεχάσουν. Κάποιες όμως εξακολουθούν να τη θυμούνται και βέβαια και να τη ζουν. Τέσσερις βορειοελλαδίτες επιχειρηματίες μιλούν στη “ΜτΚ” για τις προσωπικές τους εμπειρίες από το... τέρας της γραφειοκρατίας.



Αντί για έξι μήνες δύο χρόνια

Εξοικειωμένος με τη γραφειοκρατική τρέλα που επικρατεί στις δημόσιες υπηρεσίες είναι ο Ηλίας Βασιλειάδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της HB Body, εταιρείας παραγωγής επισκευαστικών προϊόντων αμαξωμάτων αυτοκινήτου. Δύο χρόνια χρειάστηκε η εταιρεία του για να ενεργοποιήσει μια επένδυση, η οποία ήταν έτοιμη να λειτουργήσει σε διάστημα έξι μηνών. Ο λόγος για τη νέα μονάδα παραγωγής βερνικιών, διαλυτών και σκληρυντών στη Σίνδο, η οποία χρειάστηκε έναν χρόνο για να εξασφαλίσει την έγκριση για τους περιβαλλοντικούς όρους από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. “Ο φάκελος είχε ξεχαστεί σε ένα συρτάρι και εμείς περιμέναμε” σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλειάδης. Και τα προβλήματα δεν σταμάτησαν εκεί. Η εταιρεία ανέμενε περισσότερο από ένα εξάμηνο την οικοδομική άδεια από το τμήμα Προστασίας Περιβάλλοντος και Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών της διεύθυνσης Ανάπτυξης στην οικεία νομαρχία, γιατί ο αρμόδιος υπάλληλος, όπως σημειώνει ο κ. Βασιλειάδης, έλειπε και δεν μπορούσε άλλος να υπογράψει. Ευτυχώς η επένδυση είχε αίσιο τέλος, με τη μονάδα σήμερα να λειτουργεί κανονικά, έχοντας χάσει πάντως πολύτιμο χρόνο και χρήμα, που θα μπορούσε να έχει εξοικονομηθεί.

Γραφειοκρατία vs high tech

Τη δυσάρεστη εμπειρία της ανάμιξης της νέας τεχνολογίας με την παλιά νοοτροπία σε μια δημόσια υπηρεσία είχε και εξακολουθεί να έχει ο Βασίλης Εφετζής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της θεσσαλονικιώτικης εταιρείας φυτικών καλλυντικών BNeF Benefit Hellas. Πριν από μερικούς μήνες πληροφορήθηκε ότι ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων σταματά τον παραδοσιακό τρόπο δήλωσης-γνωστοποίησης των προϊόντων -ο οποίος δεν ήταν άλλος από τις ταχυδρομικές αποστολές- προκειμένου να τον εκσυγχρονίσει με τη χρήση του διαδικτύου.

Για να συμμετάσχει κάποιος στο νέο σύστημα θα έπρεπε να είναι εγγεγραμμένος και να εισέρχεται κάθε φορά χρησιμοποιώντας τους ειδικούς κωδικούς που θα του παρείχαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΟΦ. “Έστειλα όλα τα απαιτούμενα έγγραφα που πιστοποιούν την οντότητα της εταιρείας μου, αλλά και τη σχετική αίτηση εδώ και ενάμιση μήνα. Ακόμη όμως περιμένω τους κωδικούς” σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Εφετζής, που δεν καταλαβαίνει γιατί πρέπει να μεσολαβήσει τόσος χρόνος για κάτι που, όπως τονίζει, είναι τόσο απλό. Ο ίδιος εξηγεί πως ο επιχειρούμενος εκσυγχρονισμός του συστήματος, αν δεν κολλούσε στη γραφειοκρατία, θα διευκόλυνε σημαντικά αυτόν και την εταιρεία του, που βρίσκεται στην περιφέρεια και δεν έχει την ίδια πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες και τους οργανισμούς με τις επιχειρήσεις του κέντρου.

Πόσο να περιμένει κανείς μια αξιολόγηση;

Από τις 29 Ιανουαρίου έχει καταθέσει αίτημα για υπαγωγή επένδυσής της στον αναπτυξιακό νόμο η Olympia Electronics, κάνοντας μάλιστα χρήση της παραγράφου για επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας. Το σχετικό αίτημα, όπως σημειώνει ο διευθυντής μάρκετιγκ της εταιρείας, Δημήτρης Λακασάς, δεν έχει ακόμη αξιολογηθεί, κι αυτό όχι εξαιτίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά γιατί δεν έχει συνεδριάσει η αρμόδια επιτροπή της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ), η οποία βρίσκεται πλέον στο υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να ελέγξει το κομμάτι που αφορά την υψηλή τεχνολογία. “Η Περιφέρεια δεν φταίει. Περιμένει κι αυτή την αξιολόγηση από τη ΓΓΕΤ και με τη σειρά μας περιμένουμε κι εμείς” σημειώνει ο κ. Λακασάς. Όπως τονίζει, πρόκειται για ένα επενδυτικό σχέδιο προϋπολογισμού 1,3 εκατ.ευρώ για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό με στόχο την καινοτομία στην παραγωγική διαδικασία και την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων. “Ας γίνει η αξιολόγηση από κάποιον άλλο. Πόσο ακόμη θα περιμένουμε;” αναρωτιέται ο κ. Λακασάς, ο οποίος, επικαλούμενος και το δρομολογούμενο νομοσχέδιο fast track για τις μεγάλες και ξένες επενδύσεις, τονίζει πως πρέπει πρώτα να δούμε τους μικρούς και να βάλουμε μια τάξη στην... αυλή μας.

Από το “Δόξα τω Θεώ” στο “Βοήθα Παναγιά”

Την επένδυση της ΜΕΒΓΑΛ στο τυροκομείο της Εβρογάλ, που είχε αγοράσει έξω από την Αλεξανδρούπολη, θυμάται ως χαρακτηριστικό παράδειγμα γραφειοκρατικού εμποδίου ο πρόεδρος της βορειοελλαδικής γαλακτοβιομηχανίας, Πέτρος Παπαδάκης. “Η καθυστέρηση για να εξασφαλίσουμε όλες τις απαιτούμενες άδειες προσέγγισε τον έναν χρόνο, για μια επένδυση 1,5 εκατ. ευρώ που ήταν ουσιαστικά έτοιμη. Όλο και κάτι νέο μας ζητούσαν. Χίλια δυο πράγματα προέκυπταν κάθε φορά, κι εκεί που λέγαμε ‘δόξα τω Θεώ’, το γυρνούσαμε στο ‘βοήθα Παναγιά’”, σημειώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΜΕΒΓΑΛ. Τονίζει μάλιστα πως στην προκειμένη περίπτωση η εταιρεία μπόρεσε να ανταποκριθεί γιατί διέθετε εξειδικευμένα στελέχη που έτρεχαν γι’ αυτές τις υποθέσεις κάθε μέρα, σπαταλώντας χρόνο και υπομονή στις δημόσιες υπηρεσίες. “Φανταστείτε τι περνά ένας νέος επιχειρηματίας που ξεκινά τώρα και δεν έχει ανάλογη βοήθεια να αντιμετωπίσει το γραφειοκρατικό τέρας” σημειώνει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου